پرش لینک ها
مشاهده
بکشید

HS Code یا تعرفه گمرکی چیست ؟

HS code یا تعرفه گمرکی کالا

کد تعرفه کالا به عنوان یک سیستم طبقه‌بندی برای کالاها استفاده می‌شود تا تعرفه گمرکی مربوط به هر کالا را تعیین کند. این کد معمولاً توسط سازمان جهانی گمرک (WCO) تعیین می‌شود و به عنوان سیستم هماهنگ‌شده برای توصیف و کدگذاری کالا (HS Code) شناخته می‌شود.

قبل از هر چیز بهتر است کمی اطلاعات در مورد سازمانی جهانی گمرک، WCO، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. سازمان WCO که سازمان جهانی گمرک است در بلژیک تأسیس شده و فعالیت آن به منظور توسعه روابط و قراردادهای تجاری بین‌المللی است. این سازمان وظیفه دسته بندی انواع کالاها، مبارزه با  تجارت کالای تقلبی برای حمایت از حق مالکیت، زنجیره تأمین، تسهیلات گمرکی بین‌المللی و غیره را دارد. کشورهایی که عضو سازمان جهانی گمرک هستند همگی از سیستم کد تعرفه گمرکی کالا استفاده می‌کنند.

Hs code : Harmonized System Code

کد تعرفه گمرکی

HS Code در سال ۱۹۸۸ توسط سازمان جهانی گمرک (WCO) ایجاد شد و از آن زمان تاکنون به طور گسترده در سراسر جهان استفاده می‌شود. این سیستم به طور منظم به روز می‌شود تا با تغییرات در تجارت بین‌المللی و فناوری‌های جدید سازگار باشد. کد تعرفه کالا اهمیت زیادی در تعیین تعرفه گمرکی دارد. با استفاده از این کد، می‌توان تعرفه گمرکی مربوط به هر کالا را تعیین کرد و از این طریق می‌توان هزینه‌های واردات کالا را محاسبه کرد .و به عنوان یک زبان مشترک برای تجارت بین‌المللی شناخته می‌شود.

به طور کلی HS Code  اهمیت زیادی در تجارت بین‌المللی دارد. با استفاده از این سیستم، می‌توان کالاها را به طور دقیق و یکنواخت طبقه‌بندی کرد و از این طریق می‌توان هزینه‌های گمرکی و سایر هزینه‌های مرتبط با تجارت را محاسبه کرد.

ساختار کد تعرفه کالا (hs code)

کد تعرفه کالا از ۶ تا ۱۰ رقم تشکیل شده است که در ایران به صورت 8 رقمی مشخص شده که به شرح زیر است:

  • دو رقم اول: بخش کالا (Section)
  • دو رقم دوم: فصل کالا (Chapter)
  • چهار رقم سوم: گروه کالا (Heading)
  • دو رقم چهارم: زیرگروه کالا (Subheading)
  • دو رقم پنجم: زیرزیرگروه کالا (Tariff item)

مثال کد تعرفه کالا

برای مثال، کد تعرفه کالا برای یک ماشین‌آلات صنعتی ممکن است به شرح زیر باشد:

  • ۸۴۳۱٫۱۰٫۰۰٫۰۰

که در این مثال:

  • ۸۴: بخش کالا (ماشین‌آلات و تجهیزات)
  • ۴۳: فصل کالا (ماشین‌آلات صنعتی)
  • ۱: گروه کالا (ماشین‌آلات صنعتی خاص)
  • ۱۰: زیرگروه کالا (ماشین‌آلات صنعتی خاص برای تولید فلزات)
  • ۰۰: زیرزیرگروه کالا (ماشین‌آلات صنعتی خاص برای تولید فلزات آهنی)
hs code

چرا Hs code یا کد تعرفه گمرکی برای کالا ها مشخص گردید ؟

در هر کشوری هر سال کتابی برای تعیین کد تعرفه گمرکی کالاها به چاپ میرسد که در آن علاوه بر تعرفه گمرکی کالا حقوق و عوارض گمرکی هر کالایی ذکر شده است، شما می‌توانید با تهیه این کتاب به صورت فیزیکی یا دیجیتال یا لوح فشرده آن که در ایران نیز چاپ می‌شود، از کد تعرفه گمرکی کالای مورد نظر خود مطلع شوید. بنابراین نیازی نیست که کدهای تعرفه گمرکی کالاهای مختلف را یاد بگیرید؛

HS Code بر چه اساسی تعیین می شود؟

این کد بر اساس نام کالا، کاربرد آن، مواد تشکیل دهنده کالا و نوع کاربرد آن تعیین می‌شود. در فرایند تعیین HS کد، عوامل زیر مورد بررسی قرار می‌گیرند:

  • ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی کالا، همچون اندازه، وزن، شکل و مواد تشکیل‌دهنده آن، در تعیین HS کد نقش دارند.
  • برای تشخیص HS کد، نیاز است که کاربرد کالا در صنایع مختلف و نحوه استفاده از آن شناسایی شود.
  • نقش کالا در زنجیره تولید و فرآیند تولید به تعیین اچ اس کد کمک می‌کند. این اطلاعات نقش و اهمیت کالا در فرایند تولید و صنعت را نشان می‌دهد.
  •  مقررات و دستورالعمل‌های ارائه شده توسط سازمان مقررات و وزارت صنعت، معدن و تجارت در تعیین HS کد دخیل هستند و بر اساس آن‌ها تعرفه‌ها تعیین می‌شود.
  • با تعیین اچ اس کد ، می‌توان پیش‌بینی کرد که کدام مجوزها و مقررات برای واردات یا صادرات این کالا لازم است.
2936214

بهترین راه برای انجام امور گمرکی چیست؟

در صورت نیاز به خدمات مشاوره در خصوص واردات ، صادرات ، تامین و ترخیص محصولات و کالاهای مختلف ، میتوانید با استفاده از اطلاعات تماس مستقیم با شرکت بهین تدبیر در بالا یا پایین وبسایت سوالات خود را مطرح کنید. همچنین در صورت مشغول بودن خطوط تلفن یا عدم پاسخگویی تلفنی، می توانید از طریق پست الکترونیک یا شبکه های اجتماعی (تلگرام، واتساپ، ایتا و بله) درخواست مشاوره و شماره تماس خود را برای ما ارسال نموده و کارشناسان ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت. لطفاً توجه داشته باشید که قبل از ارائه هرگونه مراجعه حضوری، از رزرو قرار ملاقات اطمینان حاصل نمایید.

پیام بگذارید