پرش لینک ها
مشاهده
بکشید

گروپاژ چیست ؟

گروپاژ (Groupage)

برای تعریف این اصطلاح نام آشنا در بازرگانی و یا بین تجار و بازرگانان محترم  ابتدا از تعریف انواع روش حمل شروع میکنیم.

شرکت‌های حمل‌ونقل به‌طور معمول خدمات خود را به 2 صورت ارائه می‌دهند:

  1. بار کامل: یک تریلر یا کانتینر کامل برای حمل‌ونقل محموله یک مشتری استفاده می‌شود که اصطلاحا FCL گفته میشود، FCL مخفف واژه Full Container Load که تنها مربوط به یک پروانه گمرکی هستند. تا حدودی این نوع کانتینر اختصاصی می باشد و حامل بار یک بازرگان است.
  1. گروپاژ : بسته‌های مشتریان مختلف در کنار هم قرار می‌گیرند تا تریلر یا کانتینر را پر کنند یا اصطلاحا LCL که مخفف واژه Less-than-Container Load می‌باشد. در این نوع کانتینر ها کالاهای جای گرفته در کانتینر مربوط به چند پروانه گمرکی است یعنی کالاهای افراد مختلف را در کنار هم قرار می‌دهند.

همچنین ممکن است با عناوینی همچون حمل‌‌ونقل گروهی، عملیات جمع‌‌آوری گروهی، تجمیع محموله و یکپارچه‌‌سازی بار نیز شناخته شود و در هنگام رسیدن به مقصد، جداسازی لات‌ها به‌عنوان degroupage شناخته می‌شود.

یک مثال باکیفیت و عملی از زمانی که گروپاژ مفید است، زمانی است که یک تولیدکننده کالای سفارشی و تخصصی به‌دنبال صادرات کالاهای خود است؛ اما محصول کافی برای پر کردن یک کانتینر بار به‌صورت کامل را ندارد. حال آنکه تولیدکننده تمایل ندارد تا هزینه حمل‌ونقل یک کانتینر را به‌صورت کامل بپردازد، در این زمان تولیدکننده می‌تواند از روش ارسال جمعی یا گروپاژ استفاده کند.

 

گروپاژ یکی از شیوه های حمل و نقل کالا است که بیشتر در روش حمل زمینی و دریایی مورد استفاده قرار می گیرد.

گروپاژ  فقط در مورد حمل‌ونقل صدق نکرده و نقش عمده‌ای در انبارها، به ویژه مراکز توزیع ایفا می‌کند. در واقع ادغام کالاها با مبداهای مختلف به شما امکان می‌دهد تا فضای ذخیره‌سازی را بهینه کرده و سفارشات مشتریان را به بهترین نحو مدیریت کنید.

 

واسطه گروپاژ، فورواردر نام داشته و به‌عنوان نقطه ملاقات متقابل بین چندین فرستنده مختلف کالا عمل خواهد کرد. فورواردر نقش کلیدی در ترکیب محموله از طریق گروپاژ مجموعه بسته‌ها را دارد. همچنین، فورواردر مسئولیت هرگونه خسارت وارده در زمانی‌که محموله تحت نظارت آنها است را نیز برعهده دارد.

شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی مختلف یا شرکت‌هایی که خدمات فورواردی می‌دهند، بار را از شما به عنوان مشتری تحویل گرفته و هزینه‌ها را به شما اعلام می‌کنند. سپس بارها را یک جا جمع کرده و به صورت گروپاژ ارسال می‌کنند.

.

چه نوع بارهایی با روش گروپاژ حمل می‌شوند؟

کالاهایی که بسیار کمتر از حجم یک کامیون یا کانتینر باشند به‌صورت گروپاژ حمل می‌شوند. از جمله کالاهایی که به روش گروپاژ و به‌صورت حمل بار دریایی یا زمینی حمل می‌شوند، به موارد زیر می‌توان اشاره کرد: 
•         کالاهای نمایشگاهی
•         کالاهایی که واردات موقت می‌شوند
•         خریدهای کم حجم و کم قیمت
•         نمونه‌های تجاری کالاها
•         دستگاه‌های حساس به حمل‌ونقل
•         کالاهای مصرف شخصی
توجه داشته باشید کالاهایی که برای واردات آن‌ها باید مجوز استاندارد اجباری تهیه شود را به‌صورت گروپاژ نمی‌توان حمل کرد

مزایا استفاده از حمل و نقل به صورت گروپاژ :

  • گروپاژ زمانی استفاده می‌شود که حجم کالای یک مشتری برای پر کردن یک کانتینر کافی نباشد، اما چند محموله کوچک دارای مبدا و مقصد مشابه و متعلق به چندین مشتری وجود داشته باشند که فضای یک کانتینر را به‌طور کامل پر کنند.
  • کالاهای مختلف به‌راحتی در یک بار گروهی قابل چیدمان و ارسال هستند.
  • زمان ارسال و تحویل کالا جزء شاخص‌های کلیدی گروپاژ نیست و زمان تحویل بار به‌صورت حدودی تعیین می‌شود.
  • کاهش هزینه‌های بسته‌بندی
  • بیمه گروهی
  • کاهش خطر مفقودی یا آسیب‌دیدن
  • صرفه‌جویی در منابع مالی

معایب استفاده از گروپاژ

  • سازمان‌دهی ناکارامد محموله می‌تواند هزینه و زمان زیادی به‌دنبال داشته باشد
  • برنامه‌ریزی نادرست حرکت کانتینر و زمان تخلیه می‌تواند تاخیرهای ناخواسته را افزایش دهد
  • درجایی‌که زنجیره تامین توسط چند فرد یا گروه کنترل شود، خطر آسیب افزایش می‌یابد
  • امکان رخ‌دادن تاخیر در زمانی که فورواردر/تجمیع‌کننده منتظر محموله‌های مختلف برای پرکردن کانتینر محموله است
  • هنگامی‌که یک کانتینر توسط گمرک توقیف می‌شود، زمان تحویل تمامی محموله‌ها به تاخیر می‌افتد
  • ممکن است کالاها درنتیجه برنامه‌ریزی نامناسب جمع‌آوری یا انتظار برای پرکردن کانتینر، آسیب‌دیده یا به‌ طورکل از بین بروند.

 

نحوه بسته‌بندی در روش حمل‌ونقل به‌صورت گروپاژ

برای گروپاژ باید به نحوه بسته‌بندی محموله توجه بسیاری داشت؛ زیرا بارهایی که از این طریق حمل می‌شوند نسبت به سایر بارها آسیب پذیرتر هستند. در این روش کالاها را از طریق انواع پالت‌ها بسته‌بندی می‌کنند. به‌عنوان مثال کالاهای حمل شده به‌صورت گروپاژ از طریق پالت‌های پلاستیکی و چوبی حمل می‌شوند. 
پالت‌های پلاستیکی مقاومت خوبی در برابر آسیب و نفوذ آب دارند؛ اما انتخاب مناسبی برای محیط زیست نیستند. از این رو بهتر است برای حمل‌ونقل گروپاژ از پالت‌های چوبی استفاده شود. این نوع پالت‌ها علاوه‌بر دوام بالا، به محیط زیست نیز آسیبی نمی‌رسانند. به‌عنوان مثال در‌صورتی‌که شما قصد ارسال خرده بار از آلمان به ایران را داشته باشید، به‌منظور انجام خدمات مربوط به گروپاژ و هم‌چنین مشورت در مورد نحوه بسته‌بندی بار می‌توانید از شرکت بهین تدبیر کمک بگیرید.شرکت بهین تدبیر  در این زمینه به‌خوبی شما را راهنمایی میکند.

2936214

بهترین راه برای انجام امور گمرکی چیست؟

در صورت نیاز به خدمات مشاوره در خصوص واردات ، صادرات ، تامین و ترخیص محصولات و کالاهای مختلف ، میتوانید با استفاده از اطلاعات تماس مستقیم با شرکت بهین تدبیر در بالا یا پایین وبسایت سوالات خود را مطرح کنید. همچنین در صورت مشغول بودن خطوط تلفن یا عدم پاسخگویی تلفنی، می توانید از طریق پست الکترونیک یا شبکه های اجتماعی (تلگرام، واتساپ، ایتا و بله) درخواست مشاوره و شماره تماس خود را برای ما ارسال نموده و کارشناسان ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت. لطفاً توجه داشته باشید که قبل از ارائه هرگونه مراجعه حضوری، از رزرو قرار ملاقات اطمینان حاصل نمایید.

پیام بگذارید